Динамика представлений современных старшеклассников о совести

Л.Ш. Мустафина

DYNAMICS OF SOCIAL REPRESENTATIONS OF THE MODERN SCHOOLCHILDREN OF CONSCIENCE

L.Sh. Mustafina

Скачать полный текст (.pdf)

Аннотация. Проанализирована динамика социальных представлений (СП) о совести у старшеклассников Москвы и Казани в 2008-2016 гг. Показано, что отношение современных школьников к феномену совести стабильно, а содержательная наполненность ядра СП о ней изменилась незначительно. В 2008 г. большинство старшеклассников считало, что совесть независима от мнения окружающих, а страдание и раскаяние назывались как атрибут совести, в 2016 г. старшеклассники акцентировали связь совести с умом человека, уважением другихлюдей и положительными взаимоотношениями в социуме. Изменения на периферии социальных представлений старшеклассников о совести свидетельствуют о возможной тенденции постепенного «размывания» этих представлений среди молодежи.

Ключевые слова: нравственное развитие, совесть, социальные представления, динамика социальных представлений, ядро и периферия социальных представлений, старшеклассники.

Summary. The social representations’ (SR) dynamics aboutconscience among upperclassmen of Moscow and Kazanin 2008-2016 was analyzed. It was shown that the social representations of modern upperclassmen about conscience phenomenon were constant, and the contentof thecore of SR aboutconscience has variedslightly. In 2008 the majority of upperclassmen a the conscience is independent of the opinions of others, and suffering and remorse were pointed as attributes of conscience, in 2016 the upperclassmen gave their accent on the relation between the conscience and the man mind, respect of others and the positive relationships in society. The changes on the periphery of the SR about the conscience could show a possible trend of gradual and slow "blurring" of representations about conscience among the young.

Keywords: moral development, conscience,social representations, dynamics of social representations,core and periphery of social representations, upperclassmen.